Sobre el llibre d'Eduard Masjuan (publicat l'any 2000 a Barcelona amb la fundació "Anselmo Lorenzo"): La ecología humana en el anarquismo ibérico. Urbanismo orgánico, neomalthusianismo y naturismo social.
Ressenya de Jordi Catalan
Fins
a finals dels anys setanta i principis dels vuitanta dominà al
nostre país una creença cega en les virtuts del progrés
i del creixement il·limitat. El marxisme-leninisme, imperant
en organitzacions d'esquerra i entre destacats personatges de les
elits universitàries (avui molts d'ells descaradament
ultraliberals), creia que el socialisme s'imposaria automàticament
degut a que el desenvolupament de les forces productives (el que els
economistes anomenem creixement) deixaria obsoletes les relacions de
producció capitalistes. També dintre de l'esquerra
menys dogmàtica l'optimisme tecnològic absolut era ben
palès. Cal recordar, per exemple, el cas del polèmic
líder de partit, ex president del Parlament de
Catalunya, que va dir: "nuclears sí, però
catalanes".
Avui
hi ha una consciència bastant difosa entre els partidaris de
limitar els excessos de l'economia capitalista, que no totes les
tecnologies són vàlides i que cal avançar cap al
desenvolupament sostenible, és a dir, aquell que sigui
respectuós amb els recursos naturals del planeta, limitats i
esgotables. L'aportació d'aquest llibre d'Eduard Masjuan és
haver recollit un conjunt d'evidències (fruit d'un treball
tossut i rebel que va veure primer la llum com a tesi doctoral a la
UAB dintre del programa de doctorat en història econòmica)
que permeten defensar confortablement la tesi que existí una
concepció ecologista "avant la lettre" (és a
dir, abans d’emprar-se els termes ecologia o ecologista) en el
moviment majoritari del proletariat català fins a 1937.
Acompanyant Masjuan en la lectura del llibre, restem convençuts
que dintre l'anarquisme ibèric, units a l'idealisme utòpic
que propugnava el comunisme llibertari o a l'acció
anarcosindicalista, hi van haver un conjunt d'anàlisis i
propostes proto-ecologistes, de major potencial de millora de la
qualitat de vida dels pobres de la terra que les dels defensors de la
dictadura del proletariat, responsables de catàstrofes com
Txernòbil que acabaren donant la raó a qui pensava que
el comunisme soviètic fou la via més llarga i sagnant
de transició cap al capitalisme.
El
primer dels eixos que articula el treball comentat de Masjuan són
les propostes d'urbanisme alternatiu, seguint el corriol que l'autor
va començar a desboscar en el seu anterior llibre, Urbanismo y
ecología en Cataluña. Lla nova tongada retroba
pensadors anarquistes com Albert Carsí o Alfonso Martínez
Rizo, que feren seves les propostes de ciutat orgànica o
ciutat jardí, concebudes a l'Anglaterra finisecular per gent
com Ebenezer Howard, Raymond Unwin i Patrick Geddes, inspirades pels
pre-rafaelites com John Ruskin o William Morris i introduïdes a
Catalunya per Cebrià de Montoliu. Aquesta alternativa
urbanística s'oposava al creixement il·limitat de les
conurbacions, propugnant la reserva d'espais de camps i boscos entre
els nuclis urbans per millorar la salut i la higiene. Per a
aconseguir-ho exigia la implantació de la propietat comunal de
la terra. Les ciutats orgàniques en lloc d'estendre's en línia
recta tindrien forma circular i el seu creixement estaria
limitat pels camps i boscos circumdants.
Els
anarquistes, segons Masjuan, coincidiren amb els modernistes més
que amb els noucentistes. Consideraren millor el projecte d'Eixample
d'Antoni Rovira i Trias que el vencedor d'Ildefons Cerdà
perquè el traçat del primer era radial, limitat,
deixava espais lliures de desconnexió amb els municipis
limítrofs i apostava per un traçat ferroviari de
circumval·lació.
El
moviment llibertari s'oposà a l'annexió dels antics
municipis independents com Gràcia, Sants o Sant Martí
de Provençals, els quals amb el pretext de les millores
urbanes i de serveis pretenien l’absorció per
l'Ajuntament de Barcelona amb objecte d'estendre els nivells de la
contribució de consums (més cars en el Cap i Casal) al
conjunt de l'àrea limítrof. Des de La Tramontana,
revista escrita en català ja ben abans de 1900, s'expressaren
les veus crítiques al projecte agregacionista de l'alcalde
Rius i Taulet (impulsor de l'Exposició Universal de 1888).
L'oposició a l'annexió de 1897 fou finalment migrada,
doncs prop de 400 persones, majoritariament anarquistes, es trobaven
tancades al castell de Montjuïc.
Segons
ens explica apassionadament Masjuan, a principis de segle XX, mentre
s'havia anat produint una vertiginosa urbanització de
l'Eixample, Barcelona registrava una elevada contaminació del
subsol per falta de clavegueres en condicions que evitessin
filtracions. La disponibilitat d'aigua era també
insuficient per a la dimensió de la població.
Tot
això, contribuïa a una taxa de mortalitat superior a la
d'altres grans ciutats europees. Segons algunes de les fonts
rescatades per l'autor, cap a 1911-12 Barcelona va ésser la
segona capital del món en defuncions anuals per tifus, només
superada per Pittsburgh (la capital americana de l'acer). L'epidèmia
estava estretament relacionada amb la contaminació de l'aigua
per al consum humà pel bacil de Eberth. El problema podia
ésser fàcilment evitat amb la millora de la xarxa de
clavegueres i l'eliminació de pous negres en les zones on es
concentrava la població obrera (aquells municipis annexionats
que poc s'havien beneficiat de la seva absorció
pel Cap i Casal).
En
la mateixa època la Societat Cívica per la Ciutat Jardí
va calcular que la superfície de parcs i jardins de Barcelona
no arribava al 3% del territori urbanitzat mentre que a Londres era
un 15% o a Berlín un 10%.
Si
el problema de l'abastament d'aigua i el clavegueram milloraren a
llarg termini, el de la densitat i falta d'espais verds no va deixar
d'empitjorar fins a final del franquisme, quan s'apuntava que la
densitat de població a Barcelona només era superada per
Calcuta. La lluita per les zones verdes va tornar a mobilitzar la
societat catalana dels setanta per mitjà d'organismes
assemblearis com foren les primeres associacions de veïns. Sense
aquella lluita, avui no es conservarien les poques àrees que
s'acondicionaren durant la democràcia. Però les zones
verdes i les densitats han desaparegut sospitosament del debat
ciutadà actual.
Cap
a 1908 l'ajuntament va adquirir, per primera vegada part del
Tibidabo. En aquell moment es van donar iniciatives de prohoms
conservacionistes del catalanisme com Josep Rogent que pretenien
adquirir grans quantitats de massa forestal amb voluntat de
preservació, creant un gran parc des de Les Roquetes fins Sant
Pere Màrtir. Aquesta política favorable a limitar el
creixement urbanístic es va abandonar, segons Masjuan, enmig
de l'eufòria econòmica derivada de la Primera Guerra
Mundial.
La
Societat de Construcció Cívica Ciutat Jardí
fundada a Barcelona el 1912 a iniciativa de Montoliu, comptà
en la seva junta de gestió prohoms catalanistes como Domènec
i Montaner, Puig i Cadafalc o Jeroni Martorell. A més de
proposar la reserva de terreny verd a les Corts (al voltant de la
Maternitat), plantejar-se el problema de la portada i depuració
d'aigua o proposar la descentralització dels pobles agregats a
l'urbs, la Societat propugnà la conservació de les
reserves naturals de Collserola, Montseny, Vall de Ribes i la Serra
de Miramar a Mallorca. Montoliu també impulsaria el georgisme
(impost únic sobre la terra) i la crítica
del taylorisme.
Els
interessos dels propietaris de la terra (els Güell, Ferrer
Güell, Garí o Sentmenat) per urbanitzar les faldes de les
muntanyes portaren a la desvirtuació del terme ciutat jardí
per a promoure la construcció de zones residencials de luxe
com Pedralbes a Barcelona o Terramar a Sitges. A la Trinitat
s'utilitzà un projecte també designat com a ciutat
jardí Silvatte (membre de la Societat Cívica) per a
urbanitzar el que llavors havia estat un parc natural
que s'estenia des de Sant Andreu fins a Collserola.
El
suport actiu d'alguns dels membres de la Societat Cívica a la
pròpia urbanització desvirtuadora de l'esperit inicial
de la societat, comportà l'abandonament de la mateixa del seu
secretari, Montoliu el 1919. S'autoexilià cap els Estats
Units, on impulsaria la ciutat orgànica de
Fairhope i moriria el 1923.
El
cas és il·lustratiu de com els interessos immobiliaris
en una conjuntura de forta expansió com la Primera Guerra
Mundial van aconseguir capgirar les propostes de controlar l'expansió
urbanística, infectar una institució originàriament
crítica com la Societat Cívica i fins i tot pervertir
la utilització d'un concepte revolucionari com el de ciutat
jardí. Segurament ens venen a tots al cap processos similars
durant èpoques d'expansió vertiginosa com la
desencadenada pels Jocs Olímpics de 1992 o la de preparació
del "Fòrum de les Cultures 2004".
Abans
de 1937 destacats anarquistes, com l'urbanista Martínez Rizo o
el geòleg Carsí, recolliren la flama deixada per
Montoliu i s'oposaren al que fou la via dominant de planificació
urbanística de l' època republicana, concretada en la
proposta del GATCPAC, després rebatejada com a Pla Macià,
que preveia la creació de vies ràpides de circulació
i autopistes tan a l'interior com a l'exterior de la ciutat, i el
"Regional Planning" de Rubió i Tudurí, qui
d'antic defensor de la ciutat jardí passà a propiciar
la urbanització continua des del Barcelonès fins al
Vallés (deixant Collserola com a illa), és a dir,
l'àrea metropolitana que coneixem avui. Marxistes com Nin i
republicans com Ayguadé Miró donaren també
suport al creixement vertical de la ciutat en grans
blocs.
La
lluita per posar fre a la urbanització il·limitada i
vertical, la destrucció d'espais verds i l'avenç
constant de l'automòbil en la ciutat, la perderen tots els
proto-ecologistes, fossin anarquistes o no. La Barcelona franquista i
especialment porciolista, impulsà l'especulació
desfrenada. Aquesta es va aturar gràcies a les mobilitzacions
de finals del franquisme i la transició. Però en els
últims quinze anys tornem a veure un impuls de l'especulació
des de l'administració municipal amb projectes com la
requalificació del Camp de l'Espanyol, edificacions dintre el
mar (Maremàgnum i Port Vell), noves vies ràpides
(Túnels del Tibidabo i d'Horta) i la darrera generació
de gratacels que comença a menjar-se l'horitzó del mar.
El final de la primera història que ens narra Masjuan no és
feliç, per sí que ens ensenya que existiren propostes
de ciutat alternatives a les defensades tan pels propietaris de
la terra com pels tecnòcrates inspirats per Le Corbousier.
La
segona història és més optimista. Masjuan ens
presenta el protagonisme anarquista en la difusió a la
península i a l'Amèrica llatina del neomalthusianisme.
Aquest moviment rebria el nom del pastor i economista britànic,
Robert Malthus, qui, a finals del XVIII, va emfatitzar que la
població humana creixia més depressa que la d'aliments
i, en conseqüència, va predir una situació crítica
per la humanitat. A finals del XIX, es van conèixer com a
neomalthusians els partidaris del control conscient de la natalitat.
El 1900 s'intenta preparar a Paris el Primer Congrés
Neomalthusià Internacional, que finalment fou prohibit, doncs
alguns estats i l'Església Catòlica eren partidaris
acèrrims del creixement de la població. Alguna de les
sessions clandestines del congrés es van dur a terme
a la casa de París del pedagog català Francesc Ferrer i
Guàrdia.
Quan
el 1896 es constituí la Lliga neomalthusiana francesa, rebé
ja el suport del periòdic anarquista El Corsario de la
Corunya. El 1904 es va fundar a Barcelona la Secció Espanyola
de la Lliga Universal de la Regeneració Humana, principal
agrupació de neomalthusians de la península. Els
anarquistes catalans Lluís Bulfi, Anselm Lorenzo i Mateu
Morral jugaren un paper destacat en la difusió de les idees
neomalthusianes (molt influenciats pel francès Paul Robin). El
primer entenia per neomalthusianisme la limitació raonada i
voluntària de la procreació i el considerava un
instrument en mans del proletariat per a evitar una menor
concurrència a la baixa dels salaris. Bulfi fou director de la
publicació senyera Salud y fuerza. Lorenzo traduí
Robin. Morral, home d'acció, s'encarregava de
distribuir a Barcelona els cons preservatius arribats de França.
Cap a 1905 la Lliga
espanyola tenia 31 seccions en centres obrers majoritariament a
Catalunya, País Valencià i Andalusia, per també
a Euskadi, Astúries, Galícia, Múrcia i Canàries.
Amb la publicació es distribuïen els cons preservatius
francesos. El llibre de Bulfi, Huelga de vientres (Medios prácticos
de evitar las familias numerosas), esdevingué un best seller
de l'època (potser 240.000 exemplars venuts a l'Estat Espanyol
fins 1939!). Alguns neomalthusians francesos com Tarbouriech
defensaren que en les regions superpoblades de Rússia, Xina i
Índia, les condicions de vida eren de sobreexplotació
dels treballadors i, fins i tot, era habitual el tràfec de
dones per als bordells.
L'oposició
al malthusianisme per part de l'Església Catòlica fou
fèrria. A Barcelona el cardenal Casañas impulsà
la creació del Comité de Defensa Social (1905), que a
més de lluitar contra les idees anarquistes i neomalthusianes,
mantingué campanyes contra els contraceptius i els intents de
legalitzar el matrimoni civil i el divorci. El 1908 creà
premis per a les famílies nombroses.
La
lliga neomalthusiana espanyola obrí el 1906 el que es pot
considerar el primer centre de planificació familiar a la
península. La consulta i la publicació Salud y Fuerza
(que donava accés als anticonceptius) van difondre els
preservatius, obturadors uterins, xeringues per injeccions vaginals,
esponges de seguretat, pesaris i especolums. El govern civil va
prohibir la venda d'aquests articles el 1908, de manera que l'única
forma d'adquirir-los era a través de la revista. Bulfi per no
poder pagar multa governativa va acabar a la presó, la
publicació fou temporalment suspesa i es clausurà la
que havia estat la segona clínica d'Europa d'assessorament de
com evitar embarassos no desitjats. Salud y Fuerza, a més, va
denunciar casos com el de tràfec de nens espanyols de les
regions cantàbriques cap a les fàbriques
de vidre de Saint Denis a França.
Masjuan
prova que malgrat la repressió, les idees neomalthusianes dels
treballadors ibèrics es van estendre per mitjà de les
onades migratòries als principals centres fabrils d'Amèrica
del Sud i dels Estats Units i influïren decisivament a Portugal
i Itàlia.
Als
pioners com Bulfi i Salud y Fuerza seguiren altres anarquistes
difusors de la procreació conscient com Vicente García
(que destacà com la Xina superpoblada tenia condicions de vida
més miserables que Europa) o el metge Isaac Puente (des de
Maeztu, Alaba) i noves plataformes com la revista Generación
Consciente d'Alcoi, la Revista Blanca de Cerdanyola o la renovada
Estudios. Els anarquistes de Generación Consciente
consideraren com a part de la lluita pel control del propi cos i la
millora de l'espècie el rebuig del tabac, l'alcohol, les
cartes, la pornografia i fins i tot la carn. Aquests valors es
difongueren durant els anys vint entre els ateneus populars, les
cooperatives obreres i les escoles racionalistes. L'impacte de la
publicació és esfereïdor si creiem les dades que
indiquen vendes a l'Argentina de prop de 20.000 exemplars i tirades
totals de cada número de 70.000. Malgrat tot, la dictadura de
Primo de Rivera seguí engarjolant els responsables
d'aquestes publicacions.
Durant
els anys trenta els anarquistes intensificaren llurs esforços
en favor de la generació conscient i la lluita contra les
enfermetats venèries. El Dr. Fèlix Martínez
Ibáñez propugnà una revolució sexual, que
tingué aplicació pràctica en l'aprovació
el 1936 de la primera llei d'avortament.
Masjuan
defensa que el neomalthusianisme fou un element cabdal en la ràpida
caiguda de la natalitat que s'albira a la Catalunya del primer terç
del segle XX. L'autor apunta l’agosarada hipòtesi que la
ràpida caiguda de la taxa de natalitat en els barris obrers
fou estimulada per la difusió de les idees i anticonceptius
divulgats pels partidaris de la generació conscient. I rescata
l'observació d'un poblacionista acèrrim del moment,
Severino Aznar, que apuntava a Tarragona com la província més
malthusiana de l'Estat Espanyol, malgrat ésser
una zona encara agrària.
La
victòria franquista intentà enterrar la majoria de
conquestes del proletariat en l'àmbit de la nova moral sexual,
però, a l'inrevés del que succeí amb
l'urbanisme, la regressió fou només temporal. La pròpia
natalitat tornaria a caure, seguint la tendència de la
transició demogràfica i les pràctiques
proposades pels neomalthusians esdevindrien generalitzades en el
transcurs del segle. Avui són tan normals que sorprèn
comprovar la lluita esmerçada per a
difondre-les.
Masjuan
és optimista: no sempre el proto-ecologisme dels pobres perd
en el llarg termini. La ciutat orgànica fou derrotada a
Catalunya, però tant el Principat com l'Estat Espanyol es
compten entre les contrades més neomalthusianes
del món.
Per
últim, hi ha un capítol final de l'autor de Sabadell
dedicat a seguir les passes d'un altre moviment molt més
dispers i minoritari que la generació conscient per que també
pot incloure's dintre d'aquests casos d'història dels valors i
les lluites ecològiques abans que es difongués
l'ecologisme: el que ell anomena el naturisme social. Aquí
apunta els casos dels "Amics del Sol" i grups ibèrics
com nudistes i biòfils, que creien en la regeneració
social a partir del contacte amb el sol, l'aigua i la natura. També
ens destaca que ja llavors una branca del naturisme va començar
a convertir coses com la macrobiòtica o els balnearis
en gran negoci.
Els
que llegeixin el llibre de Masjuan no només redescobriran el
passat sota una llum nova, sinó que (com a bon treball
d'investigació) farà sorgir noves preguntes. Algunes
d'elles les apunta Joan Martínez Alier, director de la
investigació, en el pròleg i cal esperar que no
segueixi el silenci sobre el tema, un dels importants del nostre
passat. Recordem que la CNT va arribar a tenir 290.000 afiliats a
Catalunya en el 1931 (més d'un terç de la
població obrera censada).
Com
a historiador econòmic, em sorprèn que mentre a la
Cambridge Economic History of Europe, vol.VIII s'explica la
importància del moviment neomalthusià a Suècia
(amb protagonisme de l'insigne economista Wicksell), el tema no hagi
despertat pràcticament interès a l'Estat Espanyol.
L'Espanya contemporània rarament apareix en els manuals
d'història de les idees econòmiques. Una excepció
és l'entrada "Anarchism" en el volum The Invisible
Hand, pertanyent al The New Palgrave. Dictionary of Economics, editat
per en John Eatwell, on se subratlla que l'anarquisme tingué
especial arrelament a l'Estat Espanyol, França, Itàlia
i Ucraïna. Per què arrelà tan fort l'anarquisme en
aquests llocs? Hom podria estar temptat d'interpretar-ho com un tipus
de rebel·lió primitiva típica dels països
d'industrialització endarrerida. Tanmateix, França mai
ha estat un país econòmicament perifèric. A més,
l'anarquisme es difongué en els nuclis industrials més
dinàmics dels estats on més força tingué
i els llibertaris restaren sempre molt oberts al món, tal com
ens ratifica el treball de Masjuan. Malgrat que les propostes que
feren, entronquen clarament amb les preocupacions de l'ecologisme
actual, és sorprenent que ni els llibertaris ni els
ecologistes hagin aconseguit convertir-se en una força
rellevant en l'Estat espanyol. Heus ací
un altre interrogant.